Co nam się należy gdy samolot nie przyleci na czas - polowki.pl - portal Klubu Singla Połówki Pomarańczy - Portal dla singli, Portale dla singli
Dzisiaj jest: środa, 23 lipca 2014

Nasze serwisykinosolo.plsingielwpodrozy.plmieszkaniadlasingli.pl

Samolot to bez wątpienia najszybszy, najbezpieczniejszy i najwygodniejszy środek transportu. Oprócz wszystkich wyżej wymienionych pozytywów, latanie samolotem ma jeszcze jeden nie mniej ważny – pasażer ma prawo domagać się skutecznie poszkodowania jeśli samolot się spóźni lub lot zostanie odwołany.

Linie lotnicze w przeciwieństwie do przewoźników naziemnych  ponoszą odpowiedzialność za pasażerów, którzy z ich winy nie mogą dotrzeć na miejsce przeznaczenia. Najważniejsza rzecz jaką powinniśmy wiedzieć przygotowując się do podróży samolotem dotyczy biletu lotniczego.  Bilet lotniczy jest nie tylko potwierdzeniem uiszczenia opłaty za transport. Przede wszystkim stanowi umowę, którą zawiera przewoźnik z pasażerem. Jak przy każdej umowie, nie wywiązanie się z niej z winy jednej ze stron niesie ze sobą konsekwencję. W przypadku linii lotniczej musi  nam ona zrekompensować straty jakie poniesiemy z tytułu spóźnienia się samolotu lub odwołania lotu. Rodzaje rekompensaty są ściśle uregulowane.

Gdy samolot spóźnia się 3 godziny

W takim przypadku przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia bezpłatnych posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania (najczęściej jest to napój w puszcze i  dwie kanapki), a także prawa do dwóch rozmów telefonicznych, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych.

Gdy samolot spóźnia się powyżej 5 godzin

W tej sytuacji pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu. W zależności od dobrej woli linii lotniczej możemy też zostać przekierowani na lot obsługiwany przez innego przewoźnika, nie jest to jednak obowiązek linii.

Gdy samolot nie przyleciał przez cały dzień

Gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie, a my nie zrezygnujemy z usługi przewoźnika, mamy prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem. W przypadku gdy jest to lot czarterowy wynajęty przez biuro podróży, w którym wykupiliśmy wycieczkę mamy ponadto prawo domagać się zwrotu pieniędzy za stracony czas pobytu na wakacjach. Jeśli na miejsce przylecimy dzień później, a wykupiony mieliśmy turnus 7 dniowy, odszkodowanie jest równe jednej siódmej wartości wycieczki jaką zapłaciliśmy. W tym przypadku odszkodowania należy domagać się od biura podróży, a nie od przewoźnika.

Gdy lot jest odwołany

W przypadku odwołania lotu pasażer ma prawo do zwrotu kosztów biletu lub zapewnienia przez przewoźnika innego połączenia do miejsca docelowego. W drugim przypadku jeśli czas oczekiwania na połącznie będzie wynosił ponad 3 godziny pasażer ma prawo do posiłku, napojów oraz rozmowy telefonicznej. Ponadto, pasażerowie mogą być uprawnieni do odszkodowania w wysokości od 250 euro do 600 euro – kwota zależy od dystansu lotu. O odszkodowanie można się ubiegać, gdy zaoferowane połączenie zastępcze różni się znacząco od odwołanego np. nie jest bezpośrednim połączeniem, a z licznymi przesiadkami i powiadomienie o odwołaniu lotu nastąpiło zbyt późno np. po kilkunastu godzinach oczekiwania. O odszkodowanie mogą się ubiegać również pasażerowie opóźnionych lotów.

Kiedy radzić musimy sobie sami

Pasażerowie nie mogą domagać się finansowej rekompensaty, jeżeli opóźnienie lub odwołanie nastąpiło z przyczyn niezależnych np. z powodu złych warunków atmosferycznych, wybuchu wulkanu, dymu z pożaru lasów.

Trybunał Sprawiedliwości w obronie pasażerów

Od zobowiązań wobec pasażerów nie zwalniają przewoźników usterki techniczne samolotu. Zadecydował o tym w 2009 roku Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu. Do niedawna linie lotnicze powoływały się na tego typu problem w niemal każdym przypadku opóźnieniu samolotu uznając go za niezależny od nich, a tym samym nie poczuwając się do obowiązku zadbania o pasażerów. Trybunał uznał jednak, że usterki techniczne można wyeliminować należycie dbając o flotę, a zatem ich pojawianie się nie jest przyczyną niezależną od linii.

W przypadku problemów z odmową przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu można skontaktować się z Komisją Ochrony Praw Pasażerów działającą przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jej pracownicy pomogą nam wyegzekwować od linii lotniczych należne mam świadczenia i prawa.

Tel.: +48 22 520 74 84

Adres: Ul. M. Flisa 2, 02-247 Warszawa

www.ulc.gov.pl

Autor: Marcin Zieliński

Dziennikarz z zamiłowania i wykształcenia. W zawodzie już jedną trzecią życia. Pracował m.in. w Gazecie Wyborczej, Polsce The Times i Dzienniku. Nominowany do nagrody Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich i nagrody im. Beaty Pawlak. Choć na co dzień twardo kalkuluje, w wolnych chwilach lubi pobujać w obłokach. Autor opowiadań fantasy i miłośnik Tolkiena. Nienawidzi inflacji, uwielbia hosse na giełdzie.

Połówki Pomarańczy

Karta kredytowa czy limit w koncie?

Karta kredytowa czy limit w koncie?

Jeszcze nie tak dawno temu wiele osób zamiast kart kredytowych wybierało limit w koncie. Oprocentowanie kredytu na karcie było bowiem wyższe. Expander zwraca jednak uwagę, że po obniżkach stóp procentowych wynosi ono ok. 16%, a więc jest podobne do kredytu w koncie. Korzystając z karcianego kredytu mamy jednak możliwość uniknięcia opłat za użytkowanie, a także […]

Zabezpiecz święta przed kradzieżą

Zabezpiecz święta przed kradzieżą

Święta to okres wzmożonej działalności oszustów wykorzystujących nasz pośpiech i nieuwagę związaną z przedświątecznymi zakupami. Co zrobić, aby ustrzec pieniądze przed ich zakusami? Jak radzi Expander, przede wszystkim pilnujmy portfela. PIN do karty wprowadzajmy tak, aby nikt nie mógł go podejrzeć a zakupy w Internecie róbmy wyłącznie w sprawdzonych sklepach. Do świąt pozostało już niewiele […]

Płacisz kartą i zostałeś oszukany – możesz liczyć na pomoc banku

Płacisz kartą i zostałeś oszukany – możesz liczyć na pomoc banku

Płatności kartą są zwykle znacznie bezpieczniejsze niż te zrealizowane za pomocą gotówki czy przelewu. Jeśli płacący kartą zostanie oszukany może bowiem liczyć na pomoc banku. Jak wskazuje Expander, dzięki usłudze chargeback odzyska pieniądze jeśli np. nie otrzymał zamówionego towaru lub jeśli został obciążony wyższą kwotą niż to wynikało z umowy. Płatność kartą warto wybierać jeśli […]

Rozwód z kredytem w tle

Rozwód z kredytem w tle

Ona była majętną panną, z własnym, wyposażonym mieszkaniem w centrum dużego miasta, on biednym studentem z małego miasteczka. Akademicki romans, wczesny ślub i wspólne życie. Przerwała studia na drugim roku i nie szukała pracy, korzystając z pomocy zamożnych rodziców. On pracował i zdobywał kolejne dyplomy, utrzymując rodzinę.  Po pięciu latach był tak wziętym i dobrze […]